US/KNOTS
Women have always been part of the history of science. From ancestral wisdom to the academic production of today, we women have written, healed, cataloged, created, invented, analyzed, and, above all, fought.
The exhibition was held at the Paço das Artes in São Paulo and showcased the work of more than 20 contemporary artists intertwined with the research of various women scientists from Brazil and around the world.
As we engage in the production of knowledge, we are simultaneously excluded from history, this science that, like physics, mathematics, and all others, has its institutional narrative predominantly constructed by men and from a Western perspective. The insistence on a binary society places feminine and masculine universes in opposing poles and, by assuming specific skills for each gender, restricts possibilities and futures, especially for women.
US | KNOTS — art and science by women presents a glimpse into the history of science that, as far as possible, adds to many other initiatives for the appreciation of feminine magnitude. Not without the anguish of knowing that any exhibition space, no matter how large, could never fully represent all the contributions of women producers of knowledge.
Knowing the history of women in science changes all of us because it also means understanding the misdirections, absences, and silences. Recounting this history is the path to emancipation. By expanding our networks, we develop new ways and possibilities to create, to be, and to exist in the world. Free and powerful!
Developed by many women, the project, which also has a denunciatory tone, intertwined theories and fields of knowledge. Ranging from the history of sciences to milestones of feminism and social revolutions, we confirm the already popular phrase: “A woman’s place is wherever she wants!”
US | KNOTS is also a call for participation and inclusion. We invite everyone to reflect and participate actively, daily, continuously, understanding that in all our choices we can contribute, advance, and untie knots.
Idealização
estúdio M'Baraká
Realização
Ministério da Cultura e Governo Federal, Lei de Incentivo à Cultura
Patrocínio Master
AstraZeneca
Apoio
Paço das Artes
Curadoria e Coordenação Geral
estúdio M’Baraká [Isabel Seixas, Letícia Stallone, Diogo Rezende]
Consultoria em História da Ciência
Magali Romero Sá
Assistência de Curadoria
Gisele Billion
Textos
Isabel Seixas, Gisele Billion, Letícia Stallone, Magali Romero Sá
Produção Executiva
Izabel Campello, estúdio M’Baraká
Direção de Arte e Expografia
LICAAA [Lilian Sampaio], estúdio M'Baraká [Diogo Rezende]
Assistente de Arquitetura
Leticia Nasser
Produção
Fabia Feixas, Tatiana Belli
Produção de Arte
Caio Costa
Identidade Visual
Thamy Kurosawa
Equipe de Design
Eric Bernardo, Leonardo Gribel
Revisão
BR75 texto | design | produção
Fotografia de Acervo
Rogerio Von Kruger
Museologia
Angela Freitas, Sandra Sautter
Montagem Fina
Daniel Nogueira de Lima, Daniel Zagatti, Francisco Celio Costa, Mauricio Rossi, Silvio de Camillis
Pintura Artística
Ricardo Pennino
Projeto de Iluminação
Anna Turra
Montagem de Luz e Audiovisual
Fusionáudio soluções audiovisuais
Impressões Fine Art
Casa 2
Comunicação Visual
Tipografia Leo
Assessoria de Imprensa e Redes Sociais
Agência Febre [Katia Carneiro, Marlene Duarte, Felipe Teixeira, Gustavo Rispoli]
Cenografia
FR Cenografia
Coordenação Financeira
estúdio M’Baraká [Larissa Victorio]
Produção Administrativa
estúdio M’Baraká [Gisele Billion, Larissa Victorio]
Acessibilidade
Daina Leyton, Laysa Elias (Consultoria); Ponte Libras (Libras dos vídeos e vídeo Libras); Danielle França (Audiodescrição)
Molduras
Moldurax, Capricho
Transporte
Alves Tegan
Seguro
Affinitte
Gestão de Patrocínio
Mina Cultural
Artistas Convidadas
Antonia Dias Leite, Arissana Pataxó, Berna Reale, Bruna Alcântara, Camila Soato, Camila Sposati, Claudia Ferreira, Doralyce, Efe Godoy, Gabriela Noujaim, Hariel Revignet, Heloisa Marques, Katharina Welper, Marcela Cantuaria, Maria Auxiliadora, Marika Seidler, Japira Pataxó, Paty Wolff, Priscila Rooxo, Thatiana Cardoso, Yacunã Tuxá
Agradecimentos
Acervo Banco Itaú, Acervo do Museu Paulista da Universidade de São Paulo, Altafonte, André Pessoa, Arquivo Pessoal Nise da Silveira / SAMII, Biblioteca Barbosa Rodrigues / Jardim Botânico do Rio de Janeiro, Biblioteca Brasiliana Guita e José Mindlin - PRCEU/USP, CEDOC/FESPSP, Celma Albuquerque Galeria de Arte, Coleção Marchetti e Petrarca / Galeria Mendes Woods, Colmeia22, CREA-PR, Edouard Fraipont, Fundação Biblioteca Nacional do Brasil, Fundação do Homem Americano (fumdham), Fundação Oswaldo Cruz / Casa de Oswaldo Cruz, Imovision, Instituto Butantan, Instituto Cultural Cultne, Instituto Socioambiental, Jaqueline Góes de Jesus, Laura Lima, Memória e movimentos sociais no Brasil, Musée Curie (Paris), Museu de Ciências da Terra, Museu de Zoologia da USP, Museu do Índio, Museu Nacional / UFRJ, Museum of the Earth (Nova York), Nara Roesler Galeria, Renata Marquez, Revista Piauí, Revista Radar / Fiocruz, Sairi Pataxó, See Red Women’s Workshop, Sítio Roberto Burle Marx / Iphan, Victor André Martins de Miranda, Wescla Vasconcelos, Zipper Galeria